مخاطب شناسی و شناخت رفتار، خواسته ها و ارزش های مخاطب یکی از پایه های اصلی در هر کسب و کاری می باشد. در این میان نکته بسیار مهم شناخت گروه هایی هستند که در شکل دهی تصمیم خرید نقش اصلی دارند و در اصطلاح به آنها "گروه های مرجع"، "توصیه کننده" و یا رهبران فکری (K.O.L) می گویند. برای مثال در بازاریابی و فروش دارو، قطعا توصیه پزشکان متخصص نقش اصلی را دارد و یا در فروش شیر خشک کودک، انتخاب و سلیقه مادر نیز بسیار تاثیرگذار است. مخاطب شناسی و شناخت تصمیم گیرندگان اصلی در هر کسب و کار می تواند در تضمین آینده آن نقش اصلی ایفا کند.
گروه های مرجع آونکس
می توان مخاطب اصلی محصولات آونکس را به چهار دسته تقسیم بندی نمود:
- فروشندگان و نماینده های فروش
- مصرف کنندگان و خریداران اصلی
- توصیه کنندگان و گروه های مرجع که کابینت سازها و نصاب ها می باشند (key opinion leader)
- تاثیرگذاران و هدایت کنندگان (معمارها، مهندسین و آشپزهای حرفه ای) که در اصطلاح (Influencers) گفته می شود