چهارشنبه، 22 آذر 1402
مسئولیت اجتماعی و محیط زیست

مسئولیت اجتماعی و محیط زیست

به طور کلی مفهوم مسئولیت اجتماعی در سازمان ها زمانی به عنوان یک چشم انداز قرار می گیرد که سازمان در نقطه بلوغ خود قرار گرفته باشد . یکی از پارامترهای مهم بلوغ سازمانی نگاه آن سازمان به جایگاه مشتری های خود می باشد.در واقع مشتریان یک سازمان (مشتریان درونی و بیرونی ) باید در جایگاه مطلوب باشند و در غیر اینصورت مفهوم مسئولیت اجتماعی تفکری بی محتوا است .

مسئولیت اجتماعی از منظر اقتصادی

اولین نکته که سازمان ها باید به آن اهمیت بدهند اصل سود آوری می باشد به طور کلی یک سازمان برای سه هدف کلی تلاش می کند (سود -رشد -بقا) و بدون هر یک چرخه عمر سازمان کوتاه است . پس اگر سازمان ما سود آورر نباشد نمی توانیم نوع دوستانه عمل کنیم و نگاه اجتماعی و محیط زیستی داشته باشیم . برای سود آوری پایدار باید محصول و خدمات مطلوبی داشته باشیم و تمرکز بر آن به طور مستقیم و غیر مستقیم نگاه مسئولیت اجتماعی و محیط زیستی را تکمیل خواهد نمود. یک سازمان می تواند از طریق تولید محصول و خدمات مطلوب محیط زیست و محیط روانی جامعه را بهبود ببخشد .

مسئولیت اجتماعی از منظر اخلاق

می توان گفت اصلی ترین و پایه ای ترین قوّه محرکه مسئولیت اجتماعی اخلاق است . در واقع اخلاق اصل و بنیاد در مفهوم مسئولیت اجتماعی می باشد . به طور کلی در مفهوم اخلاق سه تئوری کلان وجود دارد:

اخلاق نتیجه گرا :

در اخلاق نتیجه گرا حداکثر خوب وحداقل نا مطلوب در الویت می باشد . جالبه که بدانید بیشتر جنگ ها در دنیا با تئوری اخلاق نتیجه گرا شکل می گیرد .

اخلاق فرایند گرا:

در اخلاق فرایندگرا ، روش رسیدن به هدف و مسیر آن اهمیتی به مراتب بالاتر دارد و رعایت حقوق انسانی و محیط در الویت می باشد.عدم استفاده از کودکان کار و بهداشت محیط کار و ... از مثالهای آن می باشد.

اخلاق فضیلت گرا :

در اخلاق فضیلت گرا تنها اخلاق ،پاکی ،عدالت و انصاف محور اصلی می باشد .

یک سازمان اگر بخواهد نگاه مسئولیت اجتماعی خود را با محوریت محیط زیست صورت بپذیرد باید تلفیق و نقطه اشتراک سه تئوری اخلاق را در چشم انداز خود قرار دهد که همان اخلاق عملی می باشد.در اخلاق عملی نگاه یکپارچه به سه تئوری اخلاق (نتیجه گرا-فرایندگرا-فضیلت گرا) شده است .

مسئولیت اجتماعی از منظر محیط زیستی در چشم انداز شرکت آونکس

یکی از نگاههای مهم در چشم انداز مسئولیت اجتماعی یک سازمان می تواند توسعه پایدار باشد. توسعه پایدار در واقع فرایند و مفهومی است که در آن سهم نسل های آینده در چشم انداز سازمانی پیش بینی که در اصطلاح به آن حق بین نسلی نیز گفته می شود و تئوری جدیدی که با این مفهوم عنوان شده به آن “Cradle to Cradle” یا "گهواره تا گهواره " نام دارد.

تئوری Cradle to Cradle به دنبال آن است که محصولاتی تولید گردد که کمترین ضایعات را برای محیط زیست داشته باشد و بتوان آن را دوباره به چرخه مجدد تولید باز گرداند با این نگرش و در راستای توسعه پایدار سهم نسل های آینده یا همان حق بین نسلی پیش بینی و مدیریت می گردد. چشم انداز سازمانی آونکس نیز در راستای توسعه ای پایدار ، اهمیت و نگاه ویژه ای به مسئولیت اجتماعی با نگاه محیط زیستی داشته و با تولید سینک های گرانیتی طبیعی و عدم استفاده از مواد و رنگ های شیمیایی توانسته کمترین آسیب و خطر را برای محیط زیست داشته باشد و در کنار آن با استفاده از تکنولوژی ترمیم کمترین ضایعات را برای محیط زیست بوجود بیاورد.