محمد مخبر؛ معاون اول رئیسجمهور در جلسه با انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران به توانمندی و ظرفیت های این صنعت در تولید با کیفیت، طراحی زیبا، محصولات متنوع و با فن آوری روز اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی میتوانند با گرفتن سهم بازار منطقه تبدیل به الگویی در صنایع کشور شوند. تدوین «طرح تحول صنعت لوازم خانگی» با رویکرد کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری یک ضرورت مهم است و رویکرد دولت سیزدهم پیوند و رابطه دوجانبه دولت-صنعت برای رقابت و تسخیر بازار منطقه و کشورهای همسایه است.
مخبر با اشاره به بازار ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه و همچنین سیاست توسعه دیپلماسی و روابط با همسایگان در دولت مردمی اشاره و ادامه داد: باید در کنار شناخت و بهرهگیری از امکانات موجود در کشورهای همسایه و ظرفیت های صادراتی به بازار های این کشورها، سفارتخانه های جمهوری اسلامی با افزایش نقش تجاری و اقتصادی به کمک تولیدکنندگان بیایند که البته وزارت خارجه در این زمینه برنامه ریزی و اقدامات خوبی انجام داده است. ایران در سازمان همکاری های شانگهای و بریکس فرصتی برای ورود به بازارهای کشورهای عضو این سازمان ها است.
صنعت کالای لوازم خانگی تبدیل به مزیت و نقطه قوت صنایع کشور شده است، این صنعت به چنان بلوغ و رشدی در سال های گذشته رسیده است که باید زیست بوم بازاری خود را به حوزه صادرات تغییر دهد که در این راستا دولت باید شرایط لازم را برای حضور بین المللی کالاها و محصولات صنعت لوازم خانگی ایرانی فراهم کند. کاهش هزینه و ارتقای بهرهوری تاکنون در سرفصل مدیریتی کشور جایگاه خود را پیدا نکرده است که البته بخش خصوصی توانسته بدلیل اقتضائات بازاری برنامه ریزی خوبی در زمینه بهره وری داشته باشد.
در این جلسه دفتر صنایع خانگی وزارت صمت گزارشی از رشد ۱۶میلیونی تولیدات لوازم خانگی در سال گذشته و همچنین تولید ۶ میلیون و هشتصد هزار در ۵ ماه سال جاری و در مجموع رشد ۲۲ درصدی تولیدات این صنعت و همچنین کمتر بودن تورم سالانه لوازم خانگی از متوسط نرخ تورم در کشور ارائه و تاکید کرد: صنعت لوازم خانگی توانسته است در حوزههای مختلف و با افزایش عمق تولید داخلی در حوزههایی که تاکنون تولیدی انجام نشده ، ورود پیدا کند.
در ادامه این جلسه برخی از تولید کنندگان لوازم خانگی کشور به بیان دغدغهها، نیازمندیها و مسائل خود از قبیل تغییرات سیاستهای بانکی، تخصیص ارز و تغییرات در روند ثبت سفارشها، عدم تخصیص به موقع تسهیلات مالی، تشکیل برخی پروندهها و مشکلات تعزیراتی، لزوم مقابله با قاچاق کالا، افزایش سهم کالای لوازم خانگی ایرانی در بازار داخلی کشور، تامین مواد اولیه و اطمینان از استمرار تامین این مواد با قیمت مناسب، حل مشکل تعهدات ارزی برای افزایش صادرات، رفع مشکلات برای ورود به باشگاه بینالمللی بازار لوازم خانگی، بهرهگیری از بازار مناطق آزاد کشورهای همسایه، پایش در صنعت، مدیریت کردن منابع اولیه، توجه به واحدهای تحقیق و توسعه و فروش اعتباری مواد اولیه به تولید کنندگان لوازم خانگی پرداختند.