یکشنبه، 22 مرداد 1402
گروه های مرجع (Key Opinion Leader)

گروه های مرجع (Key Opinion Leader)

مخاطب شناسی و شناخت رفتار، خواسته ها و ارزش های مخاطب یکی از پایه های اصلی در هر کسب و کاری می باشد. در این میان نکته بسیار مهم شناخت گروه هایی هستند که در شکل دهی تصمیم خرید نقش اصلی دارند و در اصطلاح به آنها "گروه های مرجع"، "توصیه کننده" و یا رهبران فکری (K.O.L) می گویند. برای مثال در بازاریابی و فروش دارو، قطعا توصیه پزشکان متخصص نقش اصلی را دارد و یا در فروش شیر خشک کودک، انتخاب و سلیقه مادر نیز بسیار تاثیرگذار است. مخاطب شناسی و شناخت تصمیم گیرندگان اصلی در هر کسب و کار می تواند در تضمین آینده آن نقش اصلی ایفا کند.

گروه های مرجع آونکس

می توان مخاطب اصلی محصولات آونکس را به چهار دسته تقسیم بندی نمود:

  • فروشندگان و نماینده های فروش
  • مصرف کنندگان و خریداران اصلی
  • توصیه کنندگان و گروه های مرجع که کابینت سازها و نصاب ها می باشند (key opinion leader)
  • تاثیرگذاران و هدایت کنندگان (معمارها، مهندسین و آشپزهای حرفه ای) که در اصطلاح (Influencers) گفته می شود